KULUTUSKULTTUURIN HAASTEET KESTÄVÄN KEHITYKSEN AIKAKAUDELLA

Kirjoittaja:

Julkaistu:

Kategoria:

Black Friday, globaaliksi ilmiöksi kehittynyt kulutusjuhla ja on merkittävä haaste kestävän kehityksen tavoitteille. Ympäristöpolitiikan näkökulmasta se heijastaa teemoja, kuten luonnonvarojen liikakäyttö, ympäristöaktivismin dynamiikka sekä tuotannon hallinnan puute. Vaikka tapahtuman juuret ovat kaupallisuudessa, sen vaikutukset ulottuvat syvälle ympäristöön.

Yle uutisoi viime viikolla, kuinka joulukuu on vähittäiskaupan tärkein sesonki. Myynti kasvaa joulukuussa noin viidenneksen, kun myyntiä verrataan vuoden kuukausikeskiarvoon. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan marraskuussa olevat Black Friday-alennusmyynnit ovat aikaistaneet joulukauppaa jo marraskuulle. Black Friday on alun perin ollut Yhdysvalloissa yksittäinen alennuspäivä kiitospäivän jälkeisenä päivänä, joka on ollut kansalaisten vapaapäivä. ”Musta perjantai” on kasvanut viime vuosina Suomessa koko viikon mittaiseksi ja joillakin kauppaketjuilla jopa kuukauden kestävä tarjousajaksi. (Ylen verkkosivut, 2024.)

Black Friday edustaa kulutuskulttuuria, jossa kulutus toimii itseisarvona ja identiteetin rakentamisen välineenä. Tämä on ristiriidassa ympäristöpolitiikan tavoitteiden kanssa, jotka painottavat resurssien kestävää käyttöä ja vähähiilisiä elämäntapoja. Voidaan todeta, että Black Friday -keskustelu tuo esille, kuinka vahvasti materiaalisen hyvinvoinnin korostaminen on edelleen osa nykypäivän ajattelutapoja, vaikka ympäristöarvojen ja kestävän kulutuksen merkitys on kasvussa.​


Luontoliiton Älä osta mitään -päivä ja siihen liittyvä vuoden 2024 kampanja tarjoavat kulutuskriittisen vastavoiman Black Fridayn kulutusjuhlalle. Älä osta mitään -päivän tavoitteena on herättää kuluttajia pohtimaan ostotottumuksiaan, impulsiivista kulutusta sekä sen seurauksia ympäristölle ja yhteiskunnalle. Tämän vuoden kampanjassa keskitytään ultrapikamuodin ongelmiin, sillä tekstiiliteollisuus on yksi suurimmista saastuttajista maailmanlaajuisesti. Kampanjan taustalla on havainto, että Black Fridayn kaltaiset ilmiöt lisäävät ylikulutusta, mikä kiihdyttää ilmastonmuutosta sekä luonnon monimuotoisuuden katoamista. Älä osta mitään -päivä pyrkii haastamaan tämän kulttuurin ja tarjoamaan vaihtoehtoja, kuten vaatteiden korjausta, vaihtoa ja pitkäikäisyyden arvostamista. (Luontoliiton verkkosivu, 2024.)


Ympäristöpolitiikan näkökulmasta Black Friday ja Älä osta mitään -päivä edustavat kahta ääripäätä. Edellinen ilmentää nykyisen talousjärjestelmän kulutuskeskeisyyttä, kun taas jälkimmäinen edustaa degrowth-ajattelun ja kestävän kehityksen arvoja. Nämä vastakkainasettelut tarjoavat tilaisuuden keskustella kulutuksen rakenteista ja niiden muuttamisen mahdollisuuksista niin poliittisella kuin yksilötasollakin. Kampanjat, kuten Älä osta mitään -päivä, voivat toimia väylänä tuoda esiin kulttuurimuutoksen ja ympäristöpolitiikan yhteistä tavoitetta kestävämmästä tulevaisuudesta. Ympäristöpolitiikan kannalta ratkaisevaa on, kuinka politisoitumisen ja normalisoitumisen dynamiikkaa hyödynnetään kestävän kehityksen edistämiseksi. Onnistuessaan ympäristöaktivismi voi muuttaa Black Fridayn kertaluontoisesta kulutusjuhlasta foorumiksi kestävien ratkaisujen esittelyyn. Tämä kuitenkin vaatii sekä lainsäädännön tukea että kuluttajien sitoutumista uusiin arvoihin ja toimintamalleihin.

Vastaa